نیسان ایکس تریل، شاسی بلند جدید بازار ایران

نام نیسان در کلاس خودروهای شاسی‌بلند، همیشه می‌درخشد و آن‌ها در سایزهای مختلف، محصولات متنوع و پرفروشی طی چند دهه‌ی اخیر معرفی کرده‌اند. ایکس‌تریل جدیدترین شاسی‌بلند این برند ژاپنی است که به‌تازگی وارد کشورمان شده است.

مردم ایران از سال‌ها پیش با نیسان پاترول آشنا بودند و از رانندگی با مدل‌های دو در و چهاردر آن لذت می‌بردند. این خودرو، برندنیسان را برای ایرانی‌ها ماندگار کرد و پس از آن با ورود مدل مورانو تداوم بخشید. هرچند با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲.۵۵ لیتر، بساط حضور شاسی‌بلندهای نیسان به تعداد اندکی قشقایی محدود شد؛ اما اکنون مدل ایکس‌تریل با ثبت‌نام رسمی، برای حرکت در جاده‌های ایران آماده شده است.

نیسان ایکس تریل

مدل ایکس‌تریل (X-Trail) از سال ۲۰۰۰ به عرضه جهانی رسید و هرچند در ابتدا فقط در ژاپن تولید می‌شد؛ اما اکنون در مالزی، چین، روسیه، اندونزی و تایلند هم ساخته می‌شود. این خودرو در سبد محصولات نیسان، بین کراس‌اوور فول‌سایز پتفایندر و مدل جمع‌وجور قشقایی قرار می‌گیرد تا تعداد خودروهای به‌اصطلاح شاسی‌بلند این برند را همراه با جوک، پتفایندر و خودروی غول‌پیکر آرمادا به عدد شش برساند. ایکس‌تریل در بازار بااهمیت آمریکا و کانادا با نام روگ (Rogue) شناخته می‌شود که البته در ظاهر و پیشرانه اندکی تفاوت دارد و مختص فروش در همان ناحیه، بازطراحی شده است.

نیسان ایکس تریل

نیسان عنوان کرده که ایکس‌تریل، ادامه‌دهنده‌ی سابقه تاریخی این برند در ساخت خودروهای دودیفرانسل است که با فناوری‌های مدرن و کارآمد جدید همراه شده است. ما در این مطلب، به بررسی این ادعا خواهیم پرداخت که این خودروی تازه‌وارد در بازار ایران، چه ویژگی‌هایی دارد.

ویژگی‌های فنی

ایکس‌تریل در حال حاضر با دو تیپ پیشرانه‌ی بنزینی و دیزل عرضه می‌شود و همچنین قرار است نوع هیبریدی این خودرو هم در آینده‌ی نزدیک معرفی شود. سه نوع پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶، ۲ و ۲.۵ لیتر و یک موتور دیزلی ۱.۶ لیتر برای ایکس‌تریل در اروپا قابل سفارش است که می‌توانند دیفرانسیل جلو یا AWD باشند.

بهتر است از پیشرانه ۲.۵ لیتری شروع کنیم؛ چرا که اولین مدل‌های واردشده به کشورمان از این نوع هستند. این موتور که از سال ۲۰۰۷ روی انواع خودروهای نیسان نصب‌ می‌شود، تنفس طبیعی است و قدرت ۱۶۸ اسب بخار در دور موتور  ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، به همراه دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با این پیشرانه ۱۰.۳ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری می‌تواند تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد؛ درحالی‌که در حرکت با سرعت ثابت جاده در حدود ۷.۷ لیتر خواهد بود که میانگین مصرف ترکیبی ۹.۳۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کرده است. در کشورمان ایکس‌تریل تنها با جعبه دنده‌ی خودکار CVTT عرضه می‌شود. درحالی‌که نوع ارزان‌تر آن با گیربکس دستی هم در بازارهای جهانی وجود دارد.

نیسان ایکس تریل

پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ بنزینی، دیگر گزینه‌‌ای است که نیسان به‌تازگی برای این کراس‌اوور در نظر گرفته و البته مدرن‌تر از نسخه‌های دیگر است. نزدیک به ۲ سال از معرفی این پیشرانه در مجموعه‌ی نیسان می‌گذرد و با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر که از دور موتور ۲۰۰۰ در دقیقه در دسترس است، گزینه‌های قابل تأملی محسوب می‌شود. از دیگر نکات جذاب این پیشرانه توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۹.۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. موتور ۱.۶ لیتری مدرن نیسان، مجهز به اینترکولر در کنار توربوشارژر است و با استاندارد آلایندگی یورو۶ می‌تواند در سرعت ثابت جاده حداقل مصرف سوخت ۵.۳ لیتر فراهم کند.

یکی از ارزان‌ترین نسخه‌های ایکس‌تریل، با پیشرانه ۲ لیتری بدون توربوشارژ تولید می‌شود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیش از ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد و نهایت سرعت آن ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این پیشرانه ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در شهر و جاده به ترتیب ۱۳ و ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

نیسان ایکس تریل

هرچند ورود خودروهای دیزلی در کشور ما به دلیل کیفیت پایین گازوئیل امکان‌پذیر نیست، بررسی ایکس‌تریل با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربودیزل خالی از لطف نخواهد بود. قدرت ۱۲۸ اسب بخار برای این مدل چندان جذاب نیست و طبیعتا شتاب آن هم نباید چندان مناسب باشد، اما این خودرو ظرف ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برای آن قابل قبول است. مصرف سوخت ایکس‌تریل با این پیشرانه حداقل ۴.۷ و حداکثر ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

در جدول زیر مدل‌های مختلف ایکس‌تریل با پیشرانه‌های متنوع آن همراه با قیمت در بازار جهانی، قابل بررسی است.

مدلپیشرانهقدرت (اسب بخار)شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (ثانیه)جعبه‌دنده
قیمت
ایکس‌تریل ۲٫۰i
استاندارد

۲ لیتر چهار سیلندر

۱۴۰

۱۳

CVT

۲۲٬۷۰۰

ایکس‌تریل ۲٫۵i
استاندارد

۲.۵ لیتر چهار سیلندر

۱۶۸

۹.۸

CVT

۲۴٬۷۶۰

ایکس‌تریل ۲٫۵i

(فول آپشن)

۲.۵ لیتر چهار سیلندر

۱۶۸

۱۰.۳

CVT

۳۵٬۳۰۰
ایکس‌تریل ۱٫۶i

(فول آپشن)

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۱۶۳

۹.۷

CVT

۳۷٬۵۰۰

ایکس‌تریل ۱٫۶dCi

(فول آپشن)

۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربودیزل

۱۳۰

۱۱.۴

CVT

۴۱٬۲۵۰

طراحی بدنه و کابین

هرچند نیسان ژاپن و رنوی فرانسه سال‌ها است با هم ادغام شده‌اند و تبادلات فنی بسیار گسترده‌ای دارند، ایکس‌تریل یکی از ژاپنی‌ترین محصولات نیسان باقی مانده است. ایکس‌تریل توسط آقای کی‌سوکه اوتسوکی طراحی شده‌ است که هرچند مدیر طراحی نیسان محسوب می‌شود، اما شخصیت بسیار مشهوری در جهان خودرو نیست و دیگر طرح‌های او از جمله نیسان تیانا با نقدهای خوب، اما فروشی معمولی همراه بوده‌اند. ایکس‌تریل با طول ۴.۶۴۳ متر، عرض ۱.۸۲۰ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۹۵ متر در کلاس کراس‌اوورهای متوسط جای می‌گیرد. فاصله‌ی محور چرخ‌ها در این مدل ۲.۷ متر است که نشان‌ می‌دهد هرچند این خودرو پهن و عریض نیست، در عوض اتاق بزرگ و جاداری برای فضای پا و زانوی سرنشینان خصوصا در ردیف دوم خواهد داشت. تشخیص تفاوت چهره‌ی نیسان قشقایی جدید با ایکس‌تریل در نگاه اول مشکل است و به‌نوعی می‌توان گفت نیسان از دیگر مدل موفق و پرفروش خود برای طراحی ایکس‌تریل الگو گرفته است.

نیسان ایکس تریل

ایکس‌تریل فعلی، سومین نسل از این خودرو است که نسبت به مدل‌های پیش از خود، کاملا دگرگون شده است. هرچند دو نسل قبلی ایکس‌تریل حالتی جعبه‌ای و نه‌چندان جذاب داشتند؛ نسخه جدید که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، اسپرت و چشم‌نواز است. در نمای روبرو، این خودرو کاملا از زبان طراحی مدرن نیسان تبعیت کرده و همانند مدل‌های جدید ماکسیما و مورانو، شکل V در جلوپنجره‌‌ی آن خودنمایی می‌کند. نسل‌های قبل ایکس‌تریل شبیه آنچه ما ایرانی‌ها در مدل رونیز مونتاژ پارس‌خودرو دیده‌ایم، چهارگوش و خشن بود؛ اما مدل جدید کاملا وفادار به اصول آیرودینامیک و مد روز طراحی شده است تا با چراغ‌های مثلثی و کشیده، تهاجمی‌تر به نظر رسد. این چراغ‌ها با خطوط تیز همراه شده‌اند که جذابیت زیادی دارند و نوار LED زیر آن‌ها، درخشش جذابی دارد. این نوار LED که آن هم حالتی V شکل دارد، کاملا هماهنگ با جلوپنجره در افزایش زیبایی ایکس‌تریل نقش زیادی داشته است. شاید بخش فلزی جلوپنجره تا حدی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما در بزرگ‌نمایی شخصیت این خودرو و تشکیل چهره‌ی قدرتمند آن مؤثر بوده و حالتی منحصربه‌فرد در میان دیگر خودروهای هم‌کلاس در برندها، به ایکس‌تریل داده است.

نیسان ایکس تریل

هرچند در نمای جانبی با بدنه‌ای ساده روبرو هستیم؛ در قسمت پنجره‌ها یک نوار کرومی براق، شیشه‌ها را از بدنه جدا می‌کند. علاوه بر آن، یک خط حجم دهنده نیز از روی کاپوت جلو تا انتهای شیشه‌های عقب کشیده شده است که تا حدودی نبود هیجان در این بخش از ایکس‌تریل را جبران می‌کند. در این خودرو، قطعاتی پلاستیکی از زیر سپر جلو تا دور چرخ‌ها، رکاب زیر در و سپر عقب را فراگرفته که شاید حالتی ارزان‌قیمت به ایکس‌تریل داده است؛ اما در برخوردهای جزئی با موانع و خصوصا حرکت در مسیرهای خارج‌ جاده، از بدنه و رنگ اصلی آن محافظت خواهد کرد.

نیسان ایکس تریل

در نمای عقب، خطوط حجم دهنده نقش زیادی در زیبایی این بخش داشته‌اند و جایگاه خوبی برای پلاک خودرو به وجود آورده‌اند که سال‌ها پیش در مدل‌های اولیه‌ی مورانو که به ایران وارد شد، کوچک و دردسرساز بود. همانند نمای جلو، در بخش عقب هم شاهد چراغ‌هایی با حالت مثلثی و تهاجمی هستیم. از دیگر نکات مثبت بخش عقب، اسپویلر متصل به سقف است که به افزایش ظاهر اسپرت این خودرو کمک کرده و به‌نوعی با حالت بالای سپر و برجستگی سپر در محل درب صندوق، هماهنگ و متقارن است.

باید با این حقیقت کنار بیاییم که در طراحی داخلی، همچنان محصولات نیسان از بهترین‌های دنیا هستند و ایکس‌تریل هم از این قاعده مستثنا نیست. همانند مورانو، در این خودرو هم تودوزی و داشبورد می‌تواند از رنگ تیره یا کرم روشن باشد که با یک طراحی چشم‌نواز و ارگونومیک هماهنگ شده است. در میان داشبورد، همچنان کلید‌های متعددی برای کنترل سیستم‌های سرگرمی صوتی و تصویری و تهویه‌ی مطبوع وجود دارد که قدری گیج‌کننده به نظر می‌رسد و در مقایسه با خودروهای هم‌کلاس که وابسته به نمایشگر هستند، کمی شلوغ است. نمایشگر میان داشبورد، ۷ اینچی لمسی و HD است که با مجهز شدن به سیستم نیسان کانکت (Nissan Connect)  به‌خوبی با انواع گوشی هوشمند سازگار می‌شود.

نیسان ایکس تریل

در ایکس‌تریل استاندارد، نمایشگر مناسبی روی پنل پشت فرمان قرار گرفته است که از نوع ۵ اینچی لمسی انتخاب شده تا علاوه بر فراهم‌ کردن ناوبری ماهواره‌ای، اطلاعات مفید فنی و ایمنی خودرو را هم اطلاع‌رسانی کند. عقربه‌های آنالوگ دور موتور و سرعت لحظه‌ای با زمینه‌ی مشکی و شماره‌های سفید، حس خوبی به این قسمت داده‌اند و همچنان از پنل تمام LED و دیجیتال در اکثر محصولات نیسان از جمله این خودرو، خبری نیست.

در فضای داخلی ایکس‌تریل، بسیار دست و دلبازانه از چرم، فلز کروم و تلق‌های سیاه و براق پیانویی استفاده شده است تا کاملا از رقبای کره‌ای و حتی اکثر هم‌وطنان قدر ژاپنی برتر باشد. حتی داخل پوشش در و محل استراحت آرنج نیز به‌وفور از چرم و فلز پوشیده شده است. بین صندلی‌های جلو، فضایی برای گذاشتن لوازم ضروری وجود دارد که حتی یک تبلت ۱۰ اینچی در آن جای می‌گیرد و با بسته شدن در آن، محلی برای گذاشتن آرنج فراهم می‌شود که همانند طراحی صندلی‌ها، بسیار ارگونومیک و هماهنگ با بدن است.

نیسان ایکس تریل

نیسان مدعی شده است که بزرگ‌ترین سقف پانورامیک دنیا در این کلاس خودرو را برای ایکس‌تریل طراحی کرده که افزایش آرامش و حس لوکس فضای داخلی آن را به همراه دارد. این کراس‌اوور می‌تواند به‌صورت ۵ یا ۷ نفره با سه ردیف صندلی خریداری شود که ردیف‌های دوم و سوم، اصطلاحا به‌صورت تئاتری قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که ارتفاع ردیف دوم از ردیف اول بالاتر است و ردیف آخر هم با ارتفاع بیشتری از ردیف دوم چیده شده است که دید مناسبی به فضای جلوی خودرو خواهند داشت. ردیف دوم و سوم قابلیت جمع شدن دارند که برای ایجاد فضای کافی به هنگام حمل بارهای حجیم کارآمد خواهند بود.

شاید باور این موضوع سخت باشد، اما استفاده‌ی طراحان نیسان از تجربه‌ی مهندسین سازمان‌ فضایی آمریکا ناسا (NASA) در ساخت صندلی‌های جلوی ایکس‌تریل واقعیت دارد و با هدف راحتی راننده و سرنشینان در سفرهای طولانی‌مدت، از مدل‌های فضایی ناسا الهام گرفته شده است. نیسان همچنین عنوان کرده است که صندلی‌های ردیف دوم این خودرو، در مقایسه با دیگر خودروهای این کلاس، فضای زانوی بیشتر و در نتیجه راحتی بالاتری دارند.

نیسان ایکس تریل

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

به لطف استفاده از سیستم نیسان کانکت و ارتباط خوب آن با گوشی‌ هوشمند، طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های پخش فیلم و موسیقی آنلاین و آفلاین، همراه با نرم‌افزارهای اجتماعی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام، از طریق نمایشگر میان داشبورد، در دسترس سرنشینان خواهد بود. ناوبری ماهواره‌ای مدرن ایکس‌تریل تعامل مناسبی با گوگل دارد و اطلاعات ترافیک، آب و هوا، پمپ بنزین، رستوران و دیگر نیازهای سفر را تأمین می‌کند. با توجه به توانایی اتصال این سیستم به اینترنت، راننده می‌تواند بدون نشستن داخل خودرو و با استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند، برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای و سفرهای آینده برنامه‌ریزی کند.

نیسان ایکس تریل

دوربین عقب، رادار و دید پرنده (دید ۳۶۰ درجه از بالا) و سیستم کمکی پارک دوبل هم از آپشن‌های قابل سفارش برای ایکس‌تریل هستند. کروزکنترل هوشمند، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه خودکار دوگانه (که هوای دو سمت فضای داخلی را مستقل کنترل می‌کند)، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند دائمی (AWD)، نگه‌داشتن کمکی خودرو در شیب و سربالایی، استارت و استاپ خودکار برای کاهش مصرف سوخت، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، باز شدن خودکار و برقی درب صندوق، آینه‌های جانبی جمع‌شونده، صندلی‌های برقی در جلو و کنترل خودکار روشنایی نور بالا به هنگام نزدیک شدن دیگر خودروها از مقابل، دیگر آپشن‌های مهم نیسان ایکس‌تریل هستند.

ایمنی و نتایج تست تصادف

نیسان فناوری اختصاصی سپر ایمن (Safety Shield) خود را در ایکس‌تریل ارائه کرده است که مجموعه‌ی کاملی از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تأمین‌کننده ایمنی و جلوگیری از حادثه است. یکی از دستاورد‌های این سیستم، شامل هشدار صوتی و ترمزگیری هوشمند در هنگام احساس خطر و نزدیک شدن غیرعادی به اجسام و افراد می‌شود. علاوه بر این، سامانه‌ی سنجش هوشیاری راننده (Driver Attention Alert) حرکات غیر عادی خودرو را تشخیص می‌دهد و با احتمال نبود راننده در وضعیت مناسب سلامتی اعم از خواب‌آلودگی، مستی یا بیهوشی اقدام به اعلام هشدار صوتی می‌کند. تعویض لاین ناگهانی و بدون استفاده از راهنما هم توسط ایکس‌تریل رصد می‌شود تا از برخورد با دیگر خودروها، خصوصا آن‌ها که در نقطه کور آینه‌های بغل هستند و توسط ایکس‌تریل شناسایی می‌شوند، جلوگیری کند.

نیسان ایکس تریل

دوربین عقب، دیدی تقریبا ۱۸۰ درجه از محیط پشت خودرو به نمایشگر ۷ اینچی میان داشبورد انتقال می‌دهد که با سنسورهای پارک در چهار گوشه‌ی خودرو، هماهنگ عمل می‌کند و هشدارهای لازم را به راننده می‌دهد. این سیستم حتی حرکت غیرعادی اجسام و افراد اطراف خودرو را به هنگام پارک خودرو بررسی و با پیش‌بینی احتمال بروز حادثه، از برخورد با آن‌ها جلو می‌کند.

در کنار استفاده از ترمزهای ABS و سامانه‌های کنترل لغزش ESP و توزیع‌کننده نیروی ترمز الکترونیکی (EBD)، ایکس‌تریل دارای کیسه‌های هوای شش‌گانه برای سرنشینان جلو، عقب و فضای جانبی است. این خودرو بدون ایربگ زانو برای سرنشینان جلو ارائه می‌شود و امتیازات آن در تست تصادف موسسه استاندارد ایمنی خودروی اروپا  (Euro NCAP) به شرح زیر است:

  •  محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۶ درصد
  •  محافظت از سرنشینان خردسال: ۸۳ درصد
  •  محافظت از عابران پیاده: ۷۵ درصد
  •  سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۷۵ درصد

در مجموع، ایکس‌تریل دارای ۵ ستاره (امتیاز کامل) از این نهاد است.

تجربه رانندگی

از آنجا که هنوز مدلی از ایکس‌تریل را از نزدیک مورد بررسی قرار نداده‌ایم و اندک خودروهای تحویل داده‌شده به مشتریان نیز بسیار کم‌کار و دست‌نخورده هستند، به‌ناچار نظر کارشناسان نشریات معتبر خارجی را در قبال آن جویا شدیم.

نیسان ایکس تریل

ایکس‌تریل سال‌های زیادی از حضور خود در استرالیا را سپری می‌کند و در بازار آن کشور بعد از مزدا CX-5 و هیوندای توسان، در کنار تویوتا Rav4،  در رده‌ی سوم پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند این کشور قرار دارد. نکات مثبت رانندگی با این محصول نیسان، راحتی فوق‌العاده برای سرنشینان جلو و عقب در کنار تعلیق نرم آن عنوان شده است که در کنار فضای بسیار باکیفیت کابین، آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده روزانه و سفرهای خانوادگی تبدیل می‌کند. از سویی دیگر، ایکس‌تریل در فعالیت‌های خارج جاده و حرکت‌های ماجراجویانه در مسیرهای صعب‌العبور چندان امتیاز بالایی ندارد و در صورت بی‌احتیاطی می‌تواند بسیار پرخرج باشد. هرچند سطح بالایی از فناوری و آپشن‌های رفاهی و ایمنی در ایکس‌تریل وجود دارد، فرمان‌پذیری، شتاب و ترمزگیری آن فراتر از دیگر خودروهای هم‌کلاس آن نیست و امتیاز متوسط  ۵.۵ از ۱۰ را تست هندلینگ و فرمان‌پذیری گرفته که میانگین امتیاز نهایی آن را به ۷ رسانده است. فراموش نکنیم در بازار جهانی، این خودرو با ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی عرضه می‌شود.

شرایط خرید در ایران و خدمات پس از فروش

طی تماس با نماینده‎ی رسمی نیسان در ایران، قیمت فروش نقدی ایکس‌تریل، ۲۴۸ میلیون تومان استعلام شد که تحویل آن نهایتا ۳۰ روز کاری زمان خواهد برد. این در حالی است که امکان خرید این خودرو در ۱۰ قسط ۱۰ میلیون تومان (بدون بهره) نیز وجود دارد که شامل پرداخت ۸۰ میلیون تومان در زمان ثبت نام و ۶۸ میلیون تومان به هنگام تحویل خودرو است. افرادی که تمامی مبلغ ۲۴۸ میلیون تومان را نقدا پرداخت کنند، از بیمه‌ی بدنه‌ی رایگان و سه سال سرویس دوره‌ای کامل که حتی تعویض روغن و فیلترها را شامل می‌شود، برخوردار خواهند شد. ایکس‌تریل مورد بحث از نوع (T32 ST (4×4 است که با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتر و به‌صورت فول‌آپشن ۵ سرنشینه (با ۲ ردیف صندلی) همراه با ۳ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر گارانتی فروخته می‌شود.

نیسان ایکس تریل

رقبا

ایکس‌تریل در کلاسی عرضه می‌شود که جذاب، پرمخاطب و همراه با رقبایی قدرتمند است. در ایران مهم‌ترین گزینه‌ی قابل مقایسه با این خودرو از نظر توانایی‌های فنی و کیفیت ساخت، پرچم‌دار شاسی‌بلندهای هوندا، مدل CR-V است. علاوه بر هوندا، هیوندای سانتافه، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند ایران در سال ۱۳۹۴، مدت‌ها است برای مخاطب ایرانی جذاب و قابل اطمینان بوده و هرچند به اندازه‌ی ایکس‌تریل لوکس و باکیفیت نیست؛ در عوض قوی‌تر، اندکی جادارتر و البته خوش‌قیمت‌تر است. از سویی دیگر، نسل جدید کیا سورنتو نیز با استقبال خوبی در بازار مواجه شده و تقریبا هم قیمت ایکس‌تریل است.

فراموش نکنیم، یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا از برند قابل اعتماد تویوتا در ایران حضور دارد و مسلما علاقه‌مندان نیسان را به فکر فرو خواهد برد که بین ایکس‌تریل و RAV4 کدام را انتخاب کنند. یک خودروی تازه‌وارد که مسلما با طراحی خارجی جذاب نگاه‌های زیادی در خیابان جلب می‌کند و فضای داخلی کم‌نظیری دارد یا یک گزینه‌ی شناخته‌شده که سال‌ها است امتحان خود را پس داده و حتی در بازار دست دوم هم پرتقاضا است.

نیسان ایکس تریل

طبق معمول، اولین نمونه‌‌ی خودروهای وارداتی با افزایش قیمت در بازار مواجه هستند و ایکس‌تریل هم از این قاعده مستثنا نیست و هم‌اکنون در بازار تهران بیش از ۲۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. این درحالی است که خودروی مورد بحث از نظر کلاس بدنه، از هم‌قیمت‌های کره‌ای خود اندکی کوچک‌تر است و پیشرانه ضعیف‌تری هم دارد.

جدول زیر مقایسه‌ی کوتاهی از مهم‌ترین خودروهای کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط بازار ایران در اختیار شما می‌گذارد.

نیسان  X-Trailهوندا CR-Vتویوتا ۲۰۱۷RAV4میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷رنو کولئوس ۲۰۱۶کیا سورنتو ۲۰۱۷سانتافه ۲۰۱۶
تعداد سیلندر۴۴۴۴۴۴۴
حجم موتور (لیتر)۲.۵۲.۴۲.۵۲.۴۲.۵۲.۴۲.۴
حداکثر توان (اسب بخار)۱۷۱۱۸۵۱۷۷۱۷۰۱۷۰۱۹۰۱۹۰
جعبه دندهCVT اکس‌ترونیکCVT۶ سرعته خودکارCVTCVT۶ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار
حجم باک بنزین۶۵۵۸۵۶۷۵۷۵۷۵۷۰
ابعاد: ارتفاع، عرض، طول (میلی‌متر)۴۶۴۳x۱۸۲۰x۱۶۹۵۴۶۰۵x۲۰۹۶x۱۶۸۵۴۶۰۵x۱۸۴۵x۱۶۷۵۴۶۹۵x۱۸۱۰x۱۶۸۰۴۵۲۰x۱۸۵۵x۱۶۷۵۴۷۸۰x۱۸۹۰x۱۶۹۰۴۶۹۰x۱۸۸۰x۱۶۸۰
وزن (کیلوگرم)۱۵۰۰۱۵۸۰۱۷۸۰۱۵۹۰۱۶۵۵۱۹۳۲۱۸۶۰
قیمت (میلیون تومان)۲۴۸۲۳۵۲۵۵۲۱۰۱۶۵۲۴۷۲۳۰

 

دیدگاه ها بسته شده است

رفتن به نوارابزار