دنیای بدون مرز سازها

موزيك الكترونيك نوع خاصى از موزيك قرن بيست و يكمى بوده كه از دانش موسيقى همراه با تكنولوژى حاصل شده است. 

در موزيك الكترونيك از صداها و نت­هايى استفاده مى­شود كه نظير آن را قبلاً در هيچ سازى نشنيده بوديم. تاثير الكترونيك در صنعت موسیقی را مى­توان اينطور تشبيه كرد كه به يك نقاش كه فقط از هفت رنگ اصلى براى آثارش استفاده مى­كند يك مرتبه چند ميليون رنگ تركيبى داده شود.

پيدايش اين موزيك از ” اليشا گرى ” مهندس الكترونيك آمريكايى شروع شده كه دستگاه تلگراف صوتى را اختراع كرد كه با قابليت پيشرفته ترى نسبت به دستگاه هاى تلگراف معمولى، مى­توانست فركانس­هاى صوتى را توليد و منتقل كند.

اما مى­توان ريشه موسيقى اين سبك را در مادر تمام سبك­هاى نو يعنى سبك بلوز و جاز پيدا كرد. در اوايل دهه ٣٠ نوازنده هاى گيتار جاز با گيتار آكوستيك فقط به عنوان تكميل كننده گروه فعاليت مى­كردند و در بسيارى از مواقع حتى صداى گيتار آن­ها شنيده نمى­شد.

تا اينكه در سال ۱۹۳۹ كمپانى گيبسون براى اولين بار يك گيتار را در كنار يك آمپلى فاير با قيمت ۱۵۰ دلار عرضه كرد كه نوازندگان گيتار مى­توانستند با استفاده از آن جلب توجه كرده و صداى سازشان را بلند كنند.

 

چارلى كريسيتين در گروه بنى گودمن جز اولين هنرمندانى بود كه با اين گيتار ثابت كرد يك گيتاريست مى­تواند همچون يك نوازنده ساكسيفون آهنگ بزند و بدين ترتيب گيتار با استفاده از دانش الكترونيك ديگر يك ساز پس زمينه نبود.

در موسیقی الکترونیک اصیل هرگز از صداها و سازهای اکوستیکی به طور مرسوم استفاده نمی­شود. صداها یا از پایه توسط مدارهای الکترونیکی مانند سینتی سایزر تولید می­شود و یا در روشی دیگر با نمونه گیری از صدای سازهای اکوستیکی و یا آوای انسان توسط تکنولوژی صدای دیجیتال و پخش آن­ها توسط نرمافزارها در محدوده­ای خارج از محدوده فرکانسی طبیعی و همچنین استفاده از افکتهای گوناگون روی سمپل­ها، صداهایی خلق می­شوند که هرگز پیش از این شنیده نشده­ اند.

عده­اى از آهنگسازان دهه شصت مانند آيانيس زناكيس با استفاده از دانش مهندسى صدا شروع به استفاده از دستگاه تركيب صدا، طيف صوتى را به شكل­هاى مختلف و حتي تركيبى توليد كردند. آهنگساز گروه  the who “پيت تاوزند” از كسانى بود كه به خوبى از اين علم و سيتى سايزر در آلبوم­هاى اين گروه استفاده كرد.

دستگاه تركيب صدا در آن زمان بسيار پيچيده و شبيه به دستگاه قديمى تلفن بود كه صدها كابل به آنها متصل مى­شد. نوسانگر­ها صدا را توليد كرده و فيلترها و ژنراتور­ها به آن شكل مى­دادند.

باب مولگ مهندس صدا در دهه پنجاه از ديگر كسانى بود كه به پيشرفت دستگاه سيتى سايزر كمك بزرگى كرد و سبب شد اين دستگاه­ها براى ساخت موزيك توسط استديوهاى ضبط استفاده شود.

او در اين دستگاه با استفاده از تركيب الكترون­ها صداهايى جديد از هيچ به كشف كرد كه تا به حال در جايى شنيده نشده بودند. بعد از آن استفاده از اين دستگاه در بين گروه­ها تا چندين دهه ادامه يافت تا اينكه در دهه هفتاد موزيك الكترونيك به اوج خود رسيده و سبك ديسكو به وجود آمد.

از بهترین اهنگ سازان موسیقی الکترونیک می توان به : ژان میشل ژار ، رابرت مایلز ، انیگما و جیمز هریسون یاد کرد .

یک موزیک الکترونیک هم براتون منتشر می کنم امیدوارم خوشتون بیاد