بررسى اولين شاسى­ بلند مازراتى، لوانته

ماه­ گذشته در نمايشگاه ژنو ۲۰۱۶ از پديده ­هاى مختلفى در صنعت­ خودرو رونمايى شد. از بوگاتى شيرون با سقف سرعت ۴۶۳ كيلومتردرساعت گرفته تا آرش AF10 با دوهزار اسب­ بخار.

به نظر مى­رسد كه امسال كمپانى­ ها قصد رسيدن به آرزوهاى دست­ نيافتنى خود را داشته و از اين­رو دست به بلندپروازى مى­زنند. يكى بلندپروازى هاى ژنو امسال كه كمتر به آن اشاره شد، ورود مازراتى به دنياى شاسى­ بلندها با مدل لوانته بود. 

از آن­جايى كه ايتاليايى­ ها در انتخاب نام محصولات خود بسيار با ذوق عمل مى­كنند، از اين رو مشتاق شديم تا به بررسى معناى لوانته بپردازيم.

لوانته در لاتين به معناى بادهاى گرمسيرى مديترانه­اى كه هرساله به صورت ملايم بر دشت­هاى جنوب­ فرانسه و ايتاليا وزيده و نويد بهار را مى­دهد.

شايد رونمايى از لوانته در واپسين روزهاى زمستان با اين موضوع بى­ ربط نباشد اما چيزى كه آشكار بوده اين است كه از اين پس از نام لوانته چيزى جز طوفانى در كلاس شاسى­ بلندها در ذهن مردم به ياد نخواهد ماند.

پيشرانه V6 مورد تاييد فرارى با گشتاور ۵۸۰ نيوتون­متر در دورموتور۱۷۵۰ و صفرتاصد ۵٫۲ ثانيه قطعا چيزى شبيه به بادى ملايم نبوده و از اين اتوموبيل يك رقيب جدى براى پورشه و بى­ام­و ساخته است.

ظاهر لوانته از كانسپت Sensational Alfieri الهام گرفته شده كه چندى­ پيش از طرف مازراتى رونمايى و به خط­ و­ مشى طراحان اين شركت تبديل شد. لوانته با ۵متر طول و با فاصله محورى ۳مترى يكى از بزرگ­ترين شاسى­ بلندهاى اسپرت است كه برخلاف ديگر شاسى ­بلندهاى بزرگ، از آيروديناميك بالايى بهره مى ­برد طورى­كه در تونل­ باد موفق به كسب ضريب­ آيروديناك ۰٫۳۱ شده است.

كسب چنين ضريب ­آيروديناميكى براى يك شاسى­ بلند، موفقيتى بزرگ بوده كه مازراتى آن­را مديون Air Shatter است. Air shatter در واقع نوعى جهت ­دهنده باد بوده كه در بين هواكش­هاى جلو و موتور اتوموبيل نصب مى­شود و هواى ورودى به موتور را تنظيم مى­كند.

اين قطعه علاوه بر بهبود آيروديناميك، سبب پايين آوردن دماى موتور و درنتيجه بهبود راندمان و كاهش مصرف­ سوخت نيز شده است. مازراتى در اين اتوموبيل توجه زيادى به رنگ­بندى كرده به طورى­كه مشترى رنگ­بدنه را بايد از بين ۱۳ رنگ پيشنهادى انتخاب كند كه در بين آن­ها دو نوع رنگ مات طوسى براى علاقمندان به مات قرار دارد.

همچنين براى رنگ­بندى داخل كابين هم ۲۸ انتخاب مختلف وجود دارد و براى رنگ كاليپر ترمزها هم ۴ انتخاب پيش روى مشترى قرار می­گیرد و از اين­ رو خريداران بايد قبل از خريد، ساعت­ها از وقت خود را به فکر کردن در مورد رنگ مورد علاقه ­شان صرف كنند.

كابين لوانته براى پنج سرنشين طراحى شده كه به لطف صندلى ­هاى آرگونوميك، همه ­ى آن­ ها مى­توانند از بزرگترين فضاى legroom و headroom در اين كلاس از اتوموبيل­ ها لذت ببرند. خریداران مى ­توانند با سفارش پكيج اسپرت، صندلى هاى اسپرت و پدال ­هایى از جنس استيل داشته باشد.

همچنين براى لوانته پكيج لوكس هم وجود دارد كه شامل صندلى­ هاى چرم Zenga، سيستم صوتى Harman-kardon، استفاده از چوب در كابين و رينگ­هاى صيقل داده شده مى­ شود. Zenga يك كمپانى بزرگ توليد چرم ­طبيعى درجه­ يك در ايتاليا بوده كه مشتريان لوانته در صورت تمايل مى­توانند از چرم توليدى اين شركت در كابين خود بيشتر داشته باشند.

در كابين لوانته، اعداد دو رقمى زيادى مى ­توان پيدا كرد، به­ عنوان ­مثال تعداد بلندگو­ها در كابين ۱۴ عدد بوده كه موسيقى را به صورت clari-fi پخش مى ­كنند. صندلی ­هاى برقى را م­ی توان در ۱۲ جهت تنظيم نمود كه امکان افزایش آن به صورت اختياری وجود دارد.

۱۳ عدد درگاه تهويه در كابين قرار داده شده كه تمامى آن­ها به چندين سيستم مختلف وصل بوده وبه صورت اتوماتيك بهترين نوع تهويه را ارائه مى ­كنند، به عنوان ­مثال يكى ­از اين سيستم ­ها با اندازه­­ گيرى مقدار آلاينده­ هاى موجود در هوا، در صورت نياز اقدام به تصفيه ­هوا براى سرنشينان مى­كند.(تصور طول ­عمر اين سيستم در شهرهايى مثل تهران يا خوزستان براى شخص نگارنده بسيار سخت است).

مازراتى در انتهاى كنسول ميانى براى سرنشينان عقب دوعدد پورت USB قرار داده كه مى ­توانند موبايل خود را از طريق آن شارژ كنند. همچنين يك عدد سوكت برق ۱۲ ولتى در صندوق عقب ۵۸۰ ليترى لوانته كار گذاشته شده تا استفاده از وسايل ­برقى در اين اتوموبيل امكان­پذير باشد.

لوانته با دو نوع پيشرانه بنزينى و ديزلى عرضه خواهد شد كه تمامى آن­ها مجهز به توربوشارژر هستند. پيشرانه بنزينى تويين ­توربو با حجم ۳ ليتر به صورت V6 با دو قدرت ۴۳۰ و ۳۵۰ اسب­ بخارى در نظر گرفته شده­ اند كه مشتريان بايد يكى از آن­ها را پيش از خريد انتخاب كنند.

اخيراً مازراتى پيشرانه­ هاى V6 خود را با كمك فرارى بازنگرى كرده و با ايجاد تغييراتى در بخش سرسيلندرها و افزايش ضريب­ تراكم و فشار داخل سيلندر سبب افزايش قدرت توليدى پيشرانه شده است.

مقدار گشتاور موتور ۴۳۰ اسب ­بخارى، ۵۸۰ نيوتون­متر بوده كه با تقسيم مقدار آن برحجم ۳ ليترى پيشرانه، به عدد ۱۹۴ نيوتون­متر به­ ازاى هر ليتر از حجم پيشرانه مى­رسيم كه در مقایسه با ديگر رقبا نوعى ركورد به حساب مى­ آيد.

مصرف­ سوخت محاسبه شده توسط NEDC ( مركز تست اروپا) به­ طور ميانگين ۱۰٫۹ ليتر در صدكيلومتر بوده و ميزان توليد آلايندگى از اگزوز لوانته، ۲۵۳ گرم دركيلومتر اعلام شده و از اين رو لوانته را می­توان يكى از پاك­ترين شاسى­ب لندهاى لوكس جهان دانست. مدل ۳۵۰ اسب­ بخارى هم با حداكثر گشتاور ۵۰۰ نيوتون­متر و صفرتاصد ۶ ثانيه عرضه خواهد شد.

رانندگى با لوانته در ۴ حالت معمولى، اسپرت، خارج جاده و I.C.E ( اقتصادى) قابل تنظيم است. در رانندگى معمولى تمام گشتاور توليد شده در موتور به چرخ­ هاى عقب فرستاده مى­شود و لذا لوانته را مى­توان در اكثر مواقع يك اتوموبيل ديفرانسيل ­عقب دانست، بااين­حال سيستم­ ها و حسگرهايى برروى اتوموبيل نصب شده­ اند كه وظيفه آناليز سطح­ جاده، شيب ­جاده، نوع ­جاده، زاويه ­پيچ و … را داشته و بر اساس آن بخشى از قدرت را به چرخ­ هاى جلو مى ­فرستند.

كار اين سيستم­ ها به سه بخش ۱- آناليز جاده ۲- محاسبه قدرت مورد نياز هرچرخ ۳- انتقال قدرت به چرخ­ها، تقسيم مى­شود كه هر سه مرحله در عرض ۱۵۰ ميلى­ ثانيه صورت می­گیرد.

در حالت رانندگى اسپرت، فرمان هيدروليكى و ترمزهاى ۶ پيستونى برمبو سفت ­تر عمل كرده و سوارى خشك­تر مى­شود، همچنين حداكثر گشتاور پيشرانه در بين دورموتورهاى ۱۷۵۰-۵۰۰۰ ارائه مى­شود تا راننده از حداكثر توانايى پيشرانه­ اش در اين دورموتورها لذت ببرد اما بهترين ويژگى حالت اسپرت، صداى اگزوز دلنشينى است كه نظيرش را نمی­توان در هيچ اتوموبيلى ديگرى پيدا كرد.

مازراتى در لوله­ هاى اگزوز لوانته از چندين دريچه و فلپ استفاده كرده كه زاويه قرار گرفتن آن­ها در هر حالت رانندگى متفاوت است. در حالت اسپرت تمام دريچه به ­صورت كامل باز شده تا صداى اگزوز واضح شنيده شود. اگزوز از جنس استيل صيقل داده شده است تا علاوه بر زيبايى در تسريع خروج دود كمك كند.

حالت رانندگى خارج ­جاده در لوانته را بايد نمايش هنرنمايى سيستم تعليق اين اتوموبيل دانست. مازراتى در اين اتوموبيل از سيستم تعليق بادى استفاده كرده كه با استفاده از هواى فشرده، ضربات را جذب مى­كند. سيستم تعليق بادى نسبت تعليق معمولى نرم­تر و البته پرهزينه ­تر است اما ويژگى پانوماتيك اين سيستم، جوانان را به استفاده از آن ترغيب مى­كند.

 

 

 

 

در لوانته هم ۶ ارتفاع براى كمك فنرها در نظر گرفته شده كه راننده مى­تواند ارتفاع مورد علاقه خود را در بین آن­ها انتخاب كند. در حالت رانندگى I.C.E  اتوموبيل به­ طور اتوماتيك تمام ويژگى­ هايى كه سبب افزايش مصرف­ سوخت شده را غيرفعال مى­كند، به عنوان­ مثال، جعبه دنده هشت سرعته ZF با سرعت بيشترى دنده­ ها را تعويض مى­كند، ارتفاع اتوموبيل برروى نرمال تنظيم شده و از فشار بوست پيشرانه و اگزوز كم مى­شود.

مازراتى در سال­هاى اخير سود زيادى به ­دست آورد و اين منجربه بزرگ­تر شدن روياهاى اين كمپانى شد. لوانته يكى از آرزوهاى قديمى و بزرگ مازراتى بود كه تحقق یافت.

آزمايش اين اتوموبيل پیش از رونمایی در آب­ و ­هواى نيوزلند، روسيه، دوبى و آفريقا نشان­ دهنده اين است كه مازراتى قصد فروش لوانته را در اكثر نقاط جهان داشته و روى آن حساب زيادى باز كرده است.

مازراتى فعلا قيمت لوانته را ۶۰هزار پوند اعلام كرده است، با اين ­حال امكان تغيير اين قيمت تا روز فروش در پايان سال جارى ميلادى وجود دارد.

امير وزيرى

 

دیدگاه ها بسته شده است

رفتن به نوارابزار