سردرگمی کاربران برای خرید سرویس‌ های اینترنت

نمایش همه

سردرگمی کاربران برای خرید سرویس‌ های اینترنت

با گذشت چند هفته از اعلام تعرفه سرویس‌ های غیر حجمی مبتنی بر مصرف منصفانه بحث اعداد و ارقام بالای حجم سرویس‌ ها به میان آمد که گویا برخی کاربران از بالا بودن سقف مصرف منصفانه و قیمت بالای سرویس‌ها رضایت کافی ندارند و در انتخاب سرویس ها سردرگم شده اند.

به نقل از چشمه سار، تعرفه سرویس‌ های غیر حجمی مبتنی بر مصرف منصفانه از ۱۰ آذر برای مشترکان اعمال شد و بر اساس سقف مصرف منصفانه شرکت‌ های فعال ارائه سرویس رقابت را آغاز کردند.

در این میان رویکرد‌های اصلی مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آزادسازی هرچه بیشتر و اعطای حق انتخاب حداکثری به مردم و اپراتورها، عبور از حالت حجمی به حالت غیرحجمی، استفاده منصفانه، کاهش هزینه‌ های انتقال داخلی و اینترنت اپراتور‌ها و تفکیک بازار موبایل و ثابت از یکدیگر اعلام شده است.

 گفتنی است شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌ های اینترنتی ملزم شدند جزئیات اعمال سیاست استفاده منصفانه خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند و از طرفی اپراتور‌های فعال در سه حوزه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده) پس از تنظیم تعرفه سرویس‌ های غیر حجمی مورد نظر خود شامل طرح‌های عادی و تشویقی با توجه به کف و سقف تعرفه‌های تصویب شده، موظف شدند تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که تعرفه سرویس‌ های غیر حجمی پر سرعت که به تازگی نرخ آن‌ها از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده، ارقام آن بر اساس مصرف منصفانه بوده و سقف مصرف در بین شرکت‌های ارائه دهنده متفاوت است و در صورت عبور از مصرف عادلانه ارائه خدمات با حداقل سرعت انجام می‌گیرد.

وزارت ارتباطات هدف از تعیین نکردن سقف برای سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی را ایجاد فضای رقابتی در بازار می‌داند و در این مصرف منصفانه ترافیک داخلی را حداقل دو برابر ترافیک بین الملل لحاظ کرده است.

با این حال وزیر ارتباطات بر مسئله تضمین سرعت خریداری شده تاکید ویژه‌ای داشته است و در این مورد اشتراک با تعداد زیاد کاربران را بی‌معنا دانست.

حال بحثی که مطرح می‌شود اعداد و ارقام مطرح شده برای کف و سقف سرویس هاست که در بعضی موارد بیشتر از نیاز کاربران بوده و برخی از کاربران معتقدند که هزینه بیشتری را در قبال سرویس‌ ها باید پرداخت کنند و از طرفی حجم منصفانه آن‌ها در بیشتر موارد به پایان نمی‌رسد.

در همین راستا محمد ناصح در رابطه با مصوبه سازمان تنظیم مقررات و و عدد و ارقام مطرح شده برای سقف مصرف منصفانه اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌ های ارائه دهنده اینترنت برای مشترکان سرویس‌ هایی را ارئه کردند که در بعضی موارد بیش از نیاز مشترکان بوده و از طرفی ممکن است خیلی از میزان حجم تا پایان دوره قابل استفاده نباشد.

وی افزود: در ارائه سرویس‌ های منصفانه اولین مساله‌ای که از سوی وزیر ارتباطات مهم تلقی شد بحث سرعت و کیفیت بوده که در سرویس‌ های ارائه شده از سوی برخی از شرکت‌ های ارائه دهنده گم شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه رقابت اپراتور‌ها در بحث مصرف منصفانه ممکن است آن‌ها را سردرگم کند، گفت: شرکت‌ ها در ابتدا باید شفاف سازی را اصل قرار دهند و در سیاست‌ های خود از ارائه حجم‌ های بالا اجتناب کنند.

ناصح در خصوص ارائه بسته‌ های ارتقاء سرعت اظهار کرد: برخی از کاربران در استفاده از سرویس‌ های اینترنت نیاز به حجم بالا ندارند و کیفیت سرویس برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و این کاربران در صورت خرید سرویس های ارائه شده ممکن است با مشکل روبرو شوند.

وی افزود: بسته‌ های ارتقاء سرعت که در برخی از شرکت‌ ها در حال بررسی است این امکان را فراهم می‌کند که کاربران کم مصرف با خریداری سرویس‌ ها از بسته‌های ارتقا سرعت برای بالا بردن سرعت سرویس استفاده کنند تا در کنار کیفیت بالا هزینه کمتری پرداخت کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: سیاست تبلیغاتی شرکت‌ها برای ارائه حجم‌ های بالا باعث ایجاد حلقه مفقوده کیفیت می‌شود و مشتریانی که کیفیت برای آن‌ها اهمیت دارد را دچار مشکل می‌کند.

دیدگاه ها بسته شده است

رفتن به نوارابزار