مسیر پیش روی نوکیا ، بلند شو و بدرخش!

برند شناخته شده نوکیا با همراهی شرکت HMD Global سال گذشته بازگشت حساب شده‌ای را به بازار گوشی های هوشمند داشت و در حال حاضر نیز قدم های بزرگی را برداشته است.

اگر از دسته افرادی هستید که قدرت نوکیا ی جدید را دست کم میگیرید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. برند شناخته شده نوکیا با همراهی شرکت HMD Global ، سال گذشته بازگشت حساب شده‌ای را به بازار گوشی های هوشمند داشت و در حال حاضر نیز قدم های بزرگی را برداشته است. به نظر میرسد که نوکیا در نظر دارد تا در سال ۲۰۱۸ سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. اما نوکیا چگونه این کار را انجام خواهد داد؟

 

نوکیا ۸ سیروکو

فقط کافی است نگاهی به Nokia 8 Sirocco بیاندازید تا دریابید که این شرکت فنلاندی چه محصول شیک و قابل توجهی را تولید کرده است. طراحی واقعاً زیبا، کیفیت ساخت بالا و نمایشگری با لبه های منحنی که ما را به یاد S7 Edge میاندازد تنها بخشی از ویژگی های این گوشی است. علاوه بر طراحی زیبا، دو فاکتور دیگر نیز وجود داشته که نوکیا توجه خود را معطوف به آنها کرده است: دوربین که با همکاری شرکت شناخته شده Zeiss ساخته شده و تجربه نرم افزاری خالص به لطف Android One.

نوکیا 8 سیریکو

نوکیا ۸ سیریکو

نوکیا ۸ سیروکو پرچمداری است که برای رقابت با هر رقیبی در بازار آماده است. در این محصول تراشه اسنپ دراگون ۸۴۵ را شاهد نبوده و نوکیا تصمیم به استفاده از اسنپ دراگون ۸۳۵ گرفته است. آلبرتو کلمبو مدیر عامل HMD در ایتالیا، در رابطه با این تصمیم میگوید که: این شرکت ترجیح داده است که از یک تراشه بالارده و قابل اعتماد که در بسیاری از گوشی های حال حاضر وجود دارد، استفاده کند.

آمار فروش همه چیز نیست …

شواهد نشان میدهند که HMD از لحاظ “فروش گوشی در سال” در رده یازدهم قرار دارد. اطلاعات منتشر شده توسط Counterpoint نیز نشان میدهد که شرکت فنلاندی در مجموع ۲۱٫۱ میلیون گوشی را در چهار ماهه آخر سال ۲۰۱۷ به فروش رساند که آن را بالاتر از شرکت هایی چون HTC, Sony, Alcatel, Lenovo, Asus, Google و Meizu قرار داده است. از این تعداد، ۴٫۴ میلیون اسمارت فون و ۲۰٫۷ میلیون فیچرفون (گوشی های ارزان قیمت تر) بوده است. سامسونگ، اپل و هواوی موفق به ثبت آمار بهتری شده‌اند، اما دست آوردهای HMD را هرگز نباید دست کم گرفت.

اگر موشکافانه تر به موضوع بنگریم، متوجه میشویم که نوکیا موفق شده است راه خود را بیابد و آماده است تا در سال ۲۰۱۸، روند موفقیت آمیز خود در سال ۲۰۱۷ را ادامه دهد. لازم به ذکر است که تا چند ماه آینده، برخی از گوشی ها نوکیا با ” فناوری تشخیص چهره” عرضه خواهند شد.

همانگونه که بالاتر نیز به آن اشاره شد، HMD فروش بیشتر خود را در بخش feature phone و نه اسمارت فون به دست آورده است. گوشی های نوکیا ۶، نوکیا ۷ پلاس و نوکیا ۱ که در مراسم MWC 2018 معرفی شدند، حاکی از آن است که HMD Global در نظر دارد تا محصولاتی متفاوت برای کاربرانی با نیازهای متفاوت تولید کند.

آمار فروش نوکیا در چهار ماهه آخر سال ۲۰۱۷، بیشتر از شرکت های زیر بوده است:

  • HTC
  • Sony
  • Google
  • Alcatel
  • Lenovo
  • OnePlus
  • Gionee
  • Meizu
  • Coolpad
  • Asus

استراتژی مشتری محور

استراتژی که توسط HMD مد نظر قرار گرفته است، در اولویت قرار دادن کاربران و نیازهای آنها است. پشتیبانی از سطح نرم افزار جنبه مهمی بوده و این شرکت نشان داده است که چگونه به وعده های از پیش داده شده خود عمل میکند. نسخه اندروید ۸٫۱ اورئو بر روینوکیا ۸ قابل اجرا میباشد (این در صورتی است که در حال حاضر این نسخه از سیستم عامل اندروید تنها بر روی گوشی های پیکسل در دسترس است). همچنین نوکیا ۸ سیریکو، نوکیا ۶ و ۷ پلاس بخشی از برنامه اندروید وان بوده که برای گوشی های تازه تولید شده در نظر گرفته شده است.

گوشی جدید نوکیا

گوشی جدید نوکیا

نوکیا ۸ سیریکو در تلاش است تا بهترین تجربه سخت افزاری را در اختیار کاربر قرار دهد، اما HMD هرگز از فناوری های روز غافل نبوده است. آلبرتو کلومبو نیز اشاره میکند که در ماه های آینده، کاربران نوکیا از فناوری تشخیص چهره بر روی گوشی های خود بهره خواهند برد. در حال حاضر مشخص نیست که این فناوری برای کدام گوشی ها و در چه زمانی در دسترس خواهد بود، اما HMD Global در حال کار بر روی این مهم میباشد.

نوستالژی بودن و خاطرات ما تنها برگ برنده نوکیا نیستند!

نوکیا نامی آشنا برای بسیاری از افراد بوده و بدیهی است که تعلق خاطر خاصی را به این برند داشته باشند. این شرکت در سالیانی نه چندان دور که گوشی هوشمندی در بازار وجود نداشت، به تولید محصولاتی با عمر زیاد، کیفیت بالا و بادوام شهره بود. اما به ناگاه، با ورود اسمارت فون ها و برخی تصمیمات نابخردانه مدیریتی، این شرکت فنلاندی جایگاه خود را از دست داد.

اما از سال ۲۰۱۶، نوکیا به زیرمجموعه ای از شرکت اچ ام دی گلوبال تبدیل شد. این شرکت سال گذشته نسخه ای جدید از گوشی نوستالژی ۳۳۱۰ را به بازار عرضه کرد. همچنین در مراسم MWC 2018 نیز نسخه ای جدید از گوشی ۸۱۱۰ با نام ۸۱۱۰ ۴جی را معرفی کرد که به خوبی منعکس کننده طراحی گوشی قدیمی بوده و انتخاب رنگ زرد نیز به خوبی این مسئله را نشان میدهد.

نوکیا 8110 4 جی

نوکیا ۸۱۱۰ ۴ جی

البته نمیتوان نام اسمارت فون را بر روی این گوشی گذاشت. اما میتواند انتخابی جالب توجه برای استفاده به عنوان گوشی دوم یا یک گوشی برای کسانی که رابطه ای با نسل جدید گوشی ها ندارند، باشد. همچنین اگر در رابطه با عدم وجود واتساپ بر روی این گوشی نگران هستید، باید بگوییم که روزنه هایی از امید وجود دارد، چراکه دو ماه تا زمان عرضه این محصول باقی مانده و آلبرتو کلومبو نیز گفته است: “بهترین اپلیکیشن ها بر روی این گوشی موجود خواهد بود.”

اگر از دو نسخه مجدداً طراحی شده گوشی های کلاسیک نوکیا در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به وجد آمده‌اید، باید بگوییم که محصولی جدید از این خانواده در سال ۲۰۱۹ پای به بازار خواهد گذاشت.

راهکاری برای موفقیت HMD

پشتیبانی نرم افزاری، تولید گوشی های باکیفیت و البته با قیمتی مقرون به صرفه، عمل به وعده های داده شده و تلاش برای ارائه آخرین نسخه های فناوری میتواند مسیر پیش روی HMD را هموار کند. در این میان، محبوبیتی که نوکیا در گذشته به آن دست یافته است نیز نقش خود را ایفا خواهد کرد و سبب میشود که نگاه کاربران راحت تر به محصولات جدیدی چون نوکیا ۸ سیریکو معطوف گردد.

هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی؟ طبق گفته آلبرتو کلمبو، ترکیب سخت افزار و نرم افزار از راه درست و مناسب آسان نخواهد بود و باید تحقیقات کافی در مورد نیازهای واقعی و استفاده های کاربر صورت بگیرد. گوگل با دستیار خود، بزرگترین کنترل را در این زمینه دارد، اما HMD نیز از همکاری با شرکای جدید و قدیمی خود غفلت نخواهد کرد.

به نظر میرسد که HMD روش درستی را در پیش گرفته و اگر این راه را ادامه دهد و در کنار آن به بهینه سازی برخی اجزا همچون دوربین توجه داشته باشد، مشکلی برای رقابت با دیگر رقبای بزرگ موجود در بازار نخواهد داشت.

نظر شما در رابطه با HMD Global و محصولات جدید نوکیا چیست؟ آیا پس از سال ها انتظار، برند محبوبمان را در جایی که حقش است خواهیم دید؟