PR چیست؟

امروزه اطلاع از آخرین وقایع و رویدادهای مهم و جاری برای ساکنین کره زمین از اهمیت بسزایی برخوردار است،

چراکه اتفاق‌های حاصله در روند زندگی و تصمیم‌های مردم تاثیرگذار است و پس از این شناخت، همگی سعی دارن روزانه ساعاتی را به مطالعه وقایع و اخبار داخلی و بین‌المللی اختصاص دهند، که این ساعات گاه از اوقات فراغت فراتر رفته و به ساعت‌های کاری یا حتی ساعت‌هایی که در کنار خانواده هستند معطوف شده است، که بیان این مطالب اهمیت خبررسانی و آگاهی بخشی مخاطبین را می رساند.

همانطور که شاهد هستیم ایجاد پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی جدید و تغییر در نگرش رسانه‌ها و همچنین رشد چشمگیر شبکه‌های اجتماعی و انتقال لحظه‌ای اخبار در عصر حاضر جهت جذب مخاطبان و اطلاع‌رسانی امروزه به ماراتنی تبدیل شده که هریک از فعالین سعی دارند تا با ارائه خدمت و یا تکنولوژی جدید، مخاطبین رقیب را به سمت خود هدایت کند.

بیان این مطالب مختصر که همگان به آن اذعان دارند، تاکید دوباره‌ای بر امر اطلاع‌رسانی و خبرپراکنی جهت آماده سازی افکار عمومی و یا دسته‌بندی شده برای هدایت یک جریان خبری است. گاه این امواج خبری از سوی یک سازمان بین‌المللی، یک ارگان دولتی و یا یک سازمان خصوصی خواهد بود، تا با انتشار اهداف خود از طریق رسانه‌ها علاوه بر اینکه مهر تاییدی بر گفته‌های خود به نقل از زبان رسانه‌ها زده باشد، بتواند افکار و عقاید خود را نیز در میان جامعه هدف بسط و گسترش دهد.

امروزه مخاطبین رسانه‌ها چه در رسانه‌های مکتوب و چاپی ، رسانه‌های آنلاین و برخط ، شبکه‌های اجتماعی و چه در رسانه‌های صوتی و تصویری، بدلیل ازدحام و بمباران لحظه‌ای خبر، علاوه بر اینکه اخبار مورد علایق خود را گزینش می‌کنند، نسبت به سال های گذشته در اخبار دریافتی و نتیجه‌گیری نسبت به مضمون و محتوای فرستنده هوشمندتر برخورد کرده و سعی دارند منبع خبری خود را در میان رسانه‌های معتبر و فراگیرتر گزینش کنند، لذا فرستندگان پیام نیز جهت برخورداری از نتیجه دریافت پیام می‌بایست همچون مخاطبان ،در نگارش پیام و وسیله انتقال پیام دقت نظر بیشتر داشته و هوشمندانه برخورد کنند، که البته بخشی از این مهارت‌ها امروز بعنوان سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود.

در ایران از گذشته تاکنون در سازمانهای دولتی و خصوصی واحدی بنام روابط عمومی و زیرمجموعه‌ای بنام ارتباط با رسانه وجود دارد تا اخبار، اطلاعیه و بیانیه‌های سازمان را بنا بر یک ارتباط سنتی و ریشه‌دار در سازمان با رسانه‌ها منتقل کنند، که معمولا محتوای تهیه شده بدون انتخاب جامعه هدف و وسیله ارتباطی مناسب طی یک سیکل اداری مشخص و از پیش تعیین شده در اختیار رسانه‌هایی مشخص قرار می‌گیرد که در نهایت، هدف بدست آمده با نتیجه واحد روابط عمومی که قبل از انتقال خبر برای خود ترسیم کرده، مغایرت دارد.

امروزه از واژه PR(public Relations) یا همان روابط عمومی تعریف دیگری بنام Press Release در جهان مرسوم شده بمعنای انتشار بسته خبری که حتی در نشست‌های مطبوعاتی برای جلوگیری از برداشت اشتباه خبرنگاران حاضر در مراسم برای آنها بسته خبری آماده و قبل از شروع مراسم در اختیار آنها قرار می‌گیرد، که با توجه به اهمیت PR در عصر حاضر این اتفاق در واحد ارتباط با رسانه بعنوان یکی از شاخه‌ها تعریف شده‌است.

اهمیت بسته خبری تهیه شده به نوع نگارش و رسانه‌هایی است که وظیفه نشر این خبر را دارند که اگر بدرستی انجام نشود، هدف تعیین شده، دست‌نیافتنی است، که البته همیشه نباید محتوای تولید شده در راستای انتقال پیام بصورت مستقیم باشد، همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد توجه به هوش و نگرش مخاطبین در ارائه پیام از اهمیت بسزایی برخوردار است و می بایست هر پیام بنا به فراخور مخاطبین و نوع رفتار رقبا در بازار تدوین و نگارش شود و سپس به انتخاب رسانه ها و کانال های ارتباطی پرداخت.

آژانس PR تدبیرگران با بیش از ۱۲ سال سابقه در عرصه داخلی و بین‌المللی امروز می تواند ادعا نماید که با بیش از برگزاری ۵۰۰ نشست خبری و انتشار بیش از ۲۰۰۰ بسته خبری در رسانه‌ها و همچنین حضور در بیش از ۸ نمایشگاه بعنوان ستاد خبری توانسته تا به مفهوم واقعی PR دست یابد و با ارتباط مستقیم با صاحبین و یا نمایندگان بیش از ۱۵۰ رسانه فارسی زبان در حوزه مکتوب، آنلاین و صدا و سیما در صنایع مختلف و همچنین رسانه های بین المللی و گردآوری تیم متخصص و مرتبط در حوزه‌های خبری گوناگون به منظور تولید محتوا در تحقق اهداف روابط عمومی سازمانها سهیم باشد.

این آژانس ادعا دارد با ایجاد یک جریان خبری با مشخصه‌های برشمرده در فوق، علاوه بر اینکه مهر تایید و ایجاد حس اعتماد را از طریق رسانه‌ها می‌تواند محقق سازد، می‌تواند باعث جلوگیری از هدر رفت هزینه‌های سنگینی باشد که در غالب تبلیغات به منظور القا برند، خدمات و شایستگی‌های یک سازمان می‌شود.

آژانس خبری تدبیرگران بسته‌های خبری و یا نشست‌های خبری خود را با حضور طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها به منظور پوشش حداکثری مخاطبین انجام میدهد که طبق نتایج حاصله در این سالها ارزش و بازخورد خبری از تبلیغات محیطی بسیار بالاتر و تاثیرگذارتر بوده است و توانسته اعتماد بیشتری را از مخاطبان کسب نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید