حمایت از تولید ملی یا افزایش حجم جیب تولید کنندگان خودروی بی کیفیت؟

  • توسط امیر وزیری
  • اسفند ۱۷, ۱۳۹۶
حمایت از تولید ملی یا افزایش حجم جیب تولید کنندگان بی کیفیت؟

بشر طى يك قرن اخير شاهد حاكميت خودرو در زمينه حمل­ ونقل بوده است. خيلى بى­ معنى نيست كه گويند، خودرو مهم­ترين اختراع تاريخ­ بشر است. در اين­ مدت كمپانى­ هاى سازنده خودرو به­ دليل رقابت بسيار سختى كه با يك­ديگر داشتند، مجبور به پيشرفت بودند.

چه­ بسا كمپانى­ هاى بزرگى داشتيم كه در اين صنعت بى ­رحم شكست خورده و از صحنه روزگار حذف شدند. با گران شدن نرخ بنزين و گرمايش زمين و اينكه خودروها چه سهم بزرگى در به­ وجود آوردن اين معضل دارند، بدون شك مسير خودروسازى طى سال­ هاى آينده رو به محدود كردن هرچه بيشتر موتورهاى بنزينى پيش خواهد رفت.

امروزه شاهد هستيم كه اكثر بودجه و انرژى كمپانى­ ها صرف طراحى و ساخت اتوموبيل­ هاى اقتصادى و كوچك مى­ شود تا ساخت اتوموبيل­ هاى اسپرت و گران­قيمت.

مثلا خودروساز فرانسوى پژو، در نود درصد اتوموبيل­ هاى خود از موتورهاى سه سيلندر كوچك استفاده مى­ كند که آلودگی کمتری تولید می­کنند. بعضى كمپانى­ ها پا را يك محله فراتر گذاشته و از انرژى برق در كنار موتورهاى بنزينى كوچك استفاده مى­ كنند تا ضعف اين موتورها جبران شود.

مثلا تويوتا در مدل پريوس سال­ها از موتوربنزينى و برقى در كنار يك­ديگر استفاده مى­كند كه به آن هايبريدى گويند. در مرحله بعد، كمپانى ­هايى هستند كه به ­طور كامل موتور بنزينى و متعلقات مكانيكى مربوط به آن را حذف كرده و تنها از برق به عنوان نيروى جلوبرنده استفاده مى­كنند مثل كمپانى تسلا كه تمام محصولاتش، تنها با برق كار مى­ كنند.

پس مى­توان به اين نتيجه رسيد كه اتوموبيل­ هاى هايبريدى پلى هستند كه اتوموبيل­ هاى بنزينى را به اتوموبيل­ هاى تمام برقى متصل مى­ كنند، در واقع پلى هستند كه گذشته خودروسازى را به آينده متصل مى­كنند و در حال حاضر ما در حال گذر از اين پل هستيم.

امروزه مى­بينيم كه تمام خودروسازان در تمام محصولات خود يك نسخه هايبريدى را نيز قرار دادند مثل نسل جديد سوناتا كه هم مدل بنزينى و هم هايبريدى آن وارد بازار كشور شد.

از آن­جايى كه تكنولوژى اين اتوموبيل­ها از اتوموبيل­هاى سنتى و قديمى پيچيده ­تر بوده، هزينه ساخت و درنتيجه قيمت­نهايى آن­ها كمى از مدل­هاى معمولى بالاتر مى­رود.

در اينجا دولت­ها معمولا با دادن امتيازهايى مثل تعرفه واردات كمتر، بيمه رايگان يا ارزان­تر، اجازه ورود آنها به مناطق طرح ترافيك و … مردم را علاقه­مند به خريد اين اتوموبيل­ها مى­كنند.

كشور ما هم تا سال گذشته اين امتيازات را به خريداران خودروهاى هايبريدى مى­داد اما امسال دولت در اقدامى غير قابل باور طی مصوبه‌ی دی‌‌ماه ۹۶، بر اساس دستورالعمل جدید فروش خودروهای خارجی، تعرفه‌ی واردات مدل‌های هیبریدی ۱۱ برابر یا به عبارتی ۱۰۰۰ درصد افزایش داد.

در هفته‌های اخیر، با توجه به آلودگی افسارگسیخته‌ی هوا در تمامی کلان‌شهرهای ایران، افزایش هزینه‌ی واردات خودروهای تمام برقی و هیبریدی، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران درباره افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه خودروهای هیبریدی واکنش نشان داد و اظهار کرد : کار کارشناسی لازم در این خصوص انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است.

ما به عنوان شهروند و خبرنگار اميدوار بوديم اين اهالى فنى كه دولتى ­ها را مشاوره مى­ دهند، قبل از تصميم گيرى و اختراع قانون­ هاى عجيب نگاهى به قوانين ساير نقاط دنيا مى­ كردند و مى­ ديدند كه ديگران چه كارهايى انجام مى­ دهند.

مثلاً در آرژانتین برای برخی مدل‌هایی که در کشور اروگوئه و مکزیک تولید می‌شوند تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته است اما واردات خودروهای هیبریدی به آرژانتین با تعرفه ۲ درصدی انجام می‌شود، يا در كانادا، طبق معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی، خودروهای ساخت آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کانادا وارد می‌شوند.

تولیدات دیگر کشورها معمولا مشمول تعرفه ۱/۶ درصدی می‌شود. امروزه خودروهایی که حجم آن­ها کمتر از ۳ لیتر باشد با تعرفه حداکثر ۱۲ درصدی به چین وارد می‌شوند.

این تعرفه درخصوص خودروهایی با ظرفیت سیلندر ۳ تا ۴ لیتر معادل ۲۵ درصد ارزش خودرو و برای ظرفیت‌های بالای ۴ لیتر ۴۰ درصد ارزش خودرو است. امروزه تعرفه واردات خودروهای سواری به ژاپن، بسته به کشور مبدأ، حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است.

اما چرا در کشور ما که بخش بزرگی از آلودگی کلان شهرهای آن مربوط به کیفیت سوخت و همچنین عدم رعایت استاندارد در ساخت خودروهاست، چرا بازهم دولت مردان و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل تصمیم به افزایش تعرفه واردات این نوع خودروها که ضامن سلامتی مردم و شهر است گرفته­ اند؟

این تصمیم نادرست آیا ربط به حمایت از تولید داخل دارد یا حجیم تر کردن جیب تولید کنندگان بی کیفیت؟

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

رفتن به نوارابزار