ترافلاپس های خائن

سابقه کنسول گیمینگ در ایران زیاد است. از کنسول­های محبوب آتاری و سگا و نینتندو گرفته تا کلوپ­های هیجان انگیز PS1، جایی که نقطه عطفی در بازی­های ویدیویی محسوب می­شد.

ارتقاء شديد بازي­ها به همراه رونمايي از كنترلر زيبا و كار آمد سوني و بازي­هاي شاهكار كنسول رويايي ps1.

 دنياي گيم دیگر چيزي نمي­خواست جز يك شركت محبوب مثل سوني و يك دستگاه قدرتمند.

 Ps1 همان ps1 بود و نه اسمي ديگر و تا ۶ سال در بازار گيم سروري مي­كرد. بعد از آن نوبت به سلطان كنسول­ها رسيد.

ps2 يك تنه دنياي گيم را همراهي مي­كرد، سوني موفق به فروش۱۵۰  ميليون از اين سري شد و يك ركورد رويايي را در تاريخ به ثبت رساند كه تا به حال شكسته نشده.

مايكروسافت با اختلاف ۱ سال بعد xbox را روانه بازار كرد. مایکروسافت رسما با این کار وارد دنیای کنسول ها شد.

xbox نزدیک به ۱۴ گیگا فلاپس قوی تر از رقیب خود یعنیps2 بود اما این ویژگی باعث نشد بتواند بازار را از سونی بگیرد. از طرف دیگر ماجرا، نینتندو یکه تاز صنعت انحصاری که خودش به وجود آورده بود از game boy ها وکنسول دستی خودشDS  که ۱۵۰ میلیون از آن را فروخته بود توانست پشتوانه­ای بسازد برای کنسول شگفت انگیز Wii که قدرتی برابر با ۱۲ گیگا فلاپس داشت. تا اینجای کار فرمان نسل کنسول­ها دست فلاپس­های ضعیف تر بود. (فلاپس به عملیات ممیز شناوردر ثانیه می­گویند که واحدی هست برای سنجش قدرت خام یک دستگاه).

تا همین جا بس بود برای اینکه به ما اثبات شود، برای داشتن یک کنسول موفق نیازی به سخت افزارهای آنچنانی نیست.

سال ۲۰۰۶ ، ps3 به میدان آمد، کنسولی که نزدیک به ۲۰ گیگا فلاپس از xbox360 تنها کنسول موفق مایکروسافت ضعیف تر بود. فروش ۸۵ میلیونی xbox360را باید مدیون قدرت بیشتر آن و البته پشتیبانی نسبتا خوب مایکروسافت دانست.

سونی موفق شد تا با به کارگیری استدیوهای خصوصی خودش و استفاده از پردازنده­ی Cell فاصله­ی عقب افتاده فلاپسی گرافیک را جبران کرده و عناوین زیبایی همچون killzone ها، gow3، tlou وunchartedها را به میدان بفرستد و بتواند فروش ps3 را نزدیک به xbox نگه دارد.

و سرانجام در سال ۲۰۱۴ سونیps4 را عرضه کرد. راستش عادت کرده بودیم به یک بسته کامل که ۶یا۸ سال پیاپی همراه راستین گیمرها باشد. به پشتیبانی و ساخت باکیفیت کنسول ها اعتماد کرده بودیم، تاجایی که اتفاق عجیبی رخ داد به نام کنسول های بین نسلی.

حتی نامش هم خنده دار است.کنسول ps4 با ۱۸۴۰ گیگافلاپس و حالا کنسول ps4pro با ۴۲۰۰ گیگا فلاپس در خدمت شماست آن هم فقط سه سال بعد از عرضه کنسول مادر نسل هشتم.

شعارهای مضحک و جا نیفتاده و گنگ کنسول جدید میان نسلی گیمرها را به فکر فرو برد. موقعی که نمی توان در حالت عادی بازی­ها را ۶۰ فریم اجرا کرد، ۴k  و HDR را کجای دلمان بگذاریم؟

آیا به ساخته­ی خودشان شک کرده­اند که مبادا کنسول ضعیف باشد و نتواند خودش را با استانداردهای بازیسازان همگام کند؟؟

عجله نکنید خوب موضوع برایتان روشن خواهد شد. باید از مایکروسافت و سونی پرسید چه شده که دوستداران گیم پلی­های ۳۰ فریمی و تکسچرهای مچاله شده­ی بی کیفیت یک دفعه یاد رزولشون ۴k و تنظیمات اضافه­ای مثل HDRافتادند که تنها فقط هزینه­های جانبی را بالا میبرد(بازی کردن زیاد مدت با قابلیتHDR باعث اذیت شدن چشم به علت کنتراست بالا می­شود زیرا عنبیه چشم مجبور می­شود به دلیل وجود نقاط شدیدا تاریک سوراخ مردمک را باز نگه دارد و به همین علت نور بسیار زیادی وارد چشم می­شود که مضر است).

پس کسی کهps4pro  می­خرد باید دور مانیتورهای۲k را خط بکشد و فقط باید tvهای باد کرده­ی بلا استفاده­ی بازار را بخرد؟؟

تکنیک عجیبی ست برای بازار گرمی و یدک کشی اسم۴k آن­هم از روی مبل چندین متر دورتر از tv (هرچه فاصله شما از نمایشگر زیادتر شود ارزش رزولوشن هم کمتر میشود، ارزش Tv 4k از فاصله­ی نزدیک بیشتر می­شود)!!!

البته نگران نباشید کنسول­های عجیب بین نسلی رزولوشن ۱۰۸۰p را به خوبی و اینبار با فریم ۶۰ همراهی می­کنند و اختلاف بسیار زیادی نسبت به کنسول مادر خود دارند که این خود یک ایراد محسوب می­شود و باعث عدم یکپارچگی کاربران خود در انتخاب و همراهی کنسول خواهد شد.

اولین ایراد آن­جاست که سازندگان تمرکز خود را از روی پلتفورم اصلی از دست می­دهند و شاید تلاشی برای ارتقاء کیفیت بازی­ها مثل نسل قبل ندکنند)به همین علت هست که عناوین انحصاری از کیفیت بالاتری برخوردارند) و ضعف تکنیکی بازی و کم کاری خود را به راحتی به گردن سخت افزار ضعیف­تر بیاندازند. حتی در زمان معرفی بازی­ها هم معلوم نیست که روی کدام کنسول اجرا می­شود، به عنوان مثال تریلرهای شگفت انگیزی از gow4 به نمایش درآمده ولی خبری از مدل کنسول اجرایی نیست!!!

دومین مسئله که شاید زیاد مهم نباشد بهم خوردن توازن بازی­های آنلاین است. رزولشون بالاتر و فریم بالاتر کاملا برتری را از آن خود می­کند گرچه در بازی­هایی که esport هستند، فریم همه ۶۰ ثابت هست.

حال که مایکروسافت از کنسول(xboxone) 1300 گیگافلاپسی خود دل خوشی نداشته کنسول جدید و قدرتمند xboxone x به همراه قدرت ۶۰۰۰ گیگافلاپسی را به کمک برادر شکست خورده و زخمی خودش فرستاده.

برادری که اسم ۴k واقعی را یدک می­کشد و با بازی tomb raider نشان داد می­تواند رقیبی بسیار سرسخت برای سخت افزارهای گران قیمت pc که این روزها حال و احوال خوبی ندارد باشد.

در هر حال با اینکه از ورود کنسول­های میان نسلی خوشحال نیستیم ولی کماکان بهترین انتخاب برای کسانیست که می­خواهند بهترین کیفیت به همراه هزینه معقول را تجربه کنند و اگر علاقه به بعضی از بازی­های آنلاین pc دارید پیشنهاد ما به شما داشتن یک کنسول میان نسلی قوی و یک pc متوسط است. با این فرمول می­توانید تبدیل به یک گیمر راضی و خوشحال شوید.

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

رفتن به نوارابزار